ARREMBAWI

 
    Syahal Sa3ah Dhaba


    Berhubung

    Jalinan
    Borak Baik-Baik



    Pelawat
    IKLAN TAK BERBAYAR
    Diyalna.com Commercial Ehoza.com - Global Information Community Photobucket
    Other things
    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Duis ligula lorem, consequat eget, tristique nec, auctor quis, purus. Vivamus ut sem. Fusce aliquam nunc vitae purus.
    Edisi Sebelum Periksa
    Saturday, May 16, 2009

    Tradisi Camio Morocco.Leh bawak 2 dalam satu (orang dan barang)

    Bismillah wassolatu was salamu 3ala Rosulillah wa 3ala alihi wa man walah.


    Semalam hari jumaat peperiksaan ku terpaksa di tangguh lagi di sebabkan pengosongan jamiah masih belum di berhentikan.Dan dengar2 kabar pula tahun ni bukan lah tahun sanah baido (Tahun tiada peperiksaan akhir) tetapi kemungkinan peperiksaan akan di anjakkan.Kiranya kami periksa pada bulan 6 dan habis pada bulan 7 dan selesai semua perkara termasuk dapat ijazah semua dalam bulan 8.Nauzubillah.Sebab tiket dah pon beli.Tarikh pon awal bulan 8.Harap2 semua nya berjalan lancar.InsyaAllah.Mudahan Allah membuka hati orang yang mengunci pintu universiti dan menghalang orang yang nak belajar.Salah satu sebabnya mereka buat begitu sebab intikhabat Wilayah kenitra akan berlangsung tidak lama lagi.Berkemungkinan juga.Kenapa mereka tida buat ketika kelas masih lagi pada peringkat awal??Kalau nak bangkitkan soal minhah dan markah buat lah pada awal pengajian.Ni sudah akhir pengajian dan dah nak masuk peperiksaan baru buat idrob.Betullah kata pelajar2 arab yang (kaki Belajar) ni.Mereka sebenarnya berkaitan dengan politik.Tapi kalau ada kaitan dengan politik sekali pon jangan libatkan pelajar malaysia sekali.Sebab kami mempunyai agenda tersendiri.Apa pon,dengar2 hari ini (sabtu) mereka akan hentikan ikhlak (pengosongan) jamiah.Alhamdulillah.Harap2 semuanya benar.InsyaAllah.
    Ustaz Hassan alami pon berasa kurang puas hati dengan mereka ini sebab menghalang pelajar yang datang untuk belajar.Ustaz Boukili pon sudah bersuara untuk membantu mereka untuk menuntut hak mereka tetapi puak2 el3adlu wal ehsan dengan bongkaknya menolak pelawaan ustaz boukili untuk membantu mereka.Dan menasihatkan agar memberhentikan ikhlak jamie nih.Tapi tu lah.Mereka dengan agenda mereka.Seperti kata kawan ku,Ini bukan lah kumpulan el-3adlu wal ehsan tetapi alla a3dlu wala ehsan. (tidak adil dan tidak ehsan).Ramai dikalangan ustaz2 yang datang ke Jamiah (universiti) dan pulang ke rumah sebab di halang oleh pelajar.Ini lah adab yang paling kurang ajar.Sepatutnya anak murid menghormati ustaz.Kerana mereka adalah yang mendidik kita.Tapi ini adalah sebaliknya.Ustaz di halang untuk mengajar.Kami pelajar Dirasat Islamiyyah (Pengajian Islam) turut di cemoh kerana tidak menyertai mereka.Dan kami (Pelajar Dirasat Islamiyyah) turut di hina kerana bg mereka kami berfikiran sempit dan tidak menyeratai mereka dalam perjuangan mereka.Pada hal mereka yang berpemikiran sempit.Kerana hanya pandai mengunci pintu tetapi tidak tau tidakan seterusnya.
    Ala Kulli hal,harap semuanya akan dapat di selesaikan dengan segera.Kerana kami yang berada di tahun akhir ini banyak lagi agenda.Sekiranya kami lambat menyelesaikan Peperiksaan kemungkinan kami akan lambat untuk memohon kemasukan Master.Kerana dengar2 nya temuduga untuk ke master akan di buat pada bulan 7.Tetapi kalau kami habis urusan pada bulan 8 adakan itu akan mengecewakan kami?sepatutnya Universiti bukan lah menghukum kami semua.Tetapi cukuplah dengan menghukum pelajar yang membuat ikhlak tersebut.Kami yang lain ini biarlah di beri kesempatan untuk belajar seperti biasa dan mengambil peperiksaan seperti biasa.Walaubagaimana pon,kami berdoa agar semuanya selamat dan di permudahkan segala urusan.insyaAllah.
    InsyaAllah.Di entry yang akan datang,saya akan memaparkan tentang pembaharuan yang ada di jamiah Ibn Tofail,Bagi memenuhi hasrat ustaz-ustaz @bekas pelajar universiti Ibn Tofail yang telah lama tinggal kan morocco.InsyaAllah.Sekarang ini semuanya telah bertukar.Dan mana yang buruk telah bertukar baru.Tapi pemandangan tetap sama.



    posted by Muhammad Iskandar Shah Bin Ab Ahmid @ 4:48 AM  
    1 Comments:
    • At May 21, 2009 at 6:20 PM, Anonymous ouled kenitra said…

      zaman ese dulu tak ado pulak kenderaan camtu.

      apo copek na nak balik. poei la eropah dulu, pusing satu morocco. nanti menyosal cam ese. bilo dah balik bukan sonang nak dapek peluang poei tengok negaro orang laie. ese paham enta nak sambung master, tapi dalam idup ni ado peluang cam takkan datang lagi dan ado bondo yang buleh kita rasai walaupun lambek sikit.


      Entryku kali ini

      Benih satu biji
      Bawa pergi semai
      Bola satu biji
      Kejar ramai-ramai

       
    Post a Comment
    << Home
     
    Tuan Rumah

    Name: Muhammad Iskandar Shah Bin Ab Ahmid
    Home: Kenitra, Morocco
    About Me: -Lahir di Hosp Tampin,menetap di Kg Bongek Tengah,Rembau Negeri Sembilan,Sekarang di Univ Ibn Tofail,Kenitra Morocco..
    See my complete profile
    Diri Ku
    Nama di beri Muhammad Iskandar Shah bin Ab Ahmid arrembawi Assyafie.Arrembawi menandakan saya dari daerah Rembau negeri sembilan dalam bahasa Arab huruf "Ya" menandakan ya nisbah yang mane menisbahkan dirinya kepada sesuatu.contohnya malizie."zie"adalah huruf Ya menandakan dia adalah dari Malaysia.ada pon Assyafie menandakan diriku ini adalah bermazhab syafie.bukan lah menandakan saya adalah seorang yang taasub mazhab.di lahirkan di Hospital besar Tampin negeri sembilan.Dan Menetap di Kg Bongek Tengah Jalan Masjid Lama Rembau Negeri sembilan .Pernah Menuntut ilmu di Tadika Kemas Kg Bongek Tengah kemudian di Sekolah Kebangsaan Undang Rembau, Dan sewaktu Tingkatan 1 merupakan perjalanan ku yang pertama dalam dunia nih.aku berkenalan dengan seorang Ustaz lepasan dari Mekkah yang Bernama Ustaz Hj Rosli Bin Saleh. Beliau merupakan Anak murid kepada Tuan Guru Haji Ali yang mana merupakan Mudir Di Pondok Siliau.Ustaz Hj Rosli menuntut di Mekah bertalaqi dengan seorang syeikh di Masjidil Haram. Dan Kemudian Di Sekolah Menengah Rendah Agama Rembau dan selepas PMR melanjutkan pelajaran ke Maahad Ahmadi Gemencheh Negeri Sembilan Darul Khusus,dan Selepas SPM aku melanjutkan pelajaran ke University Of Ibn Tofail Morocco
    Artikel
    Archives
    Tautan Sahabat
    My Family
    Tautan Akhawat
    Sahabat Lain Negara
    Photographer and My Friend
    Powered by

    BLOGGER

    © 2005 ARREMBAWI Blogger Templates by Isnaini Dot Com