ARREMBAWI

 
    Syahal Sa3ah Dhaba


    Berhubung

    Jalinan
    Borak Baik-Baik



    Pelawat
    IKLAN TAK BERBAYAR
    Diyalna.com Commercial Ehoza.com - Global Information Community Photobucket
    Other things
    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Duis ligula lorem, consequat eget, tristique nec, auctor quis, purus. Vivamus ut sem. Fusce aliquam nunc vitae purus.
    Selamat tinggal Maghribi
    Thursday, August 6, 2009

    Assalamu3alaikom..
    hari ni adalah hari kedua terakhir aku berada di Maghribi sebelum aku bertolak pulang ke Malaysia.Rasa2 nya begini lah perasaaan senior2 aku dulu sebelum meninggalkan bumi Maghribi yang penuh dengan ketenangan dan kedaiman walaupon sesetengah orang tidak merasakan sebegitu.Bagi aku maghribi penuh bermakna buat aku dan aku lebih selesa berada di Maghribi.Ini lah perasaan aku kepada Maghribi.
    Teringat bila mula sampai di Maghribi.Senior2 aku selalu berpesan dengan mengatakan
    "ما دمت في المغرب فلا تستغرب"
    Kalimah yang selalu di laung2 oleh ahli Maghrib.Selagi mana kau berada di Maghrib jangan lah engkau berasa pelik.Mula2 nya aku tak faham kenapa dorang kata begitu tetapi setelah lama ku duk di sini baru lah aku tau kenapa dorang kata begitu..Maghrib bg aku satu negara yang unik dan indah bg aku.Walaupon aku bukan kaki jalan tetapi dengan persekitaraan sekeliling aku merasakan seronok berada di sini.Hajat untuk aku duk lama di sini mungkin tak dapat.Tapi sekiranya di izinkan Allah aku akan kembali ke Maghrib.
    Sebelum aku bertolak ke Maghrib,Ramai juga yang menempelak aku dengan mengatakan aku belajar di negara orang kulit hitam.Tapi aku tabahkan hati walaupon aku ketika tu tak tau di mana letaknya maghribi.Bagi aku walaupon di mana aku di campakkan untuk menuntut ilmu aku tetap akan belajar,Hatta Negara sudan adalah negara orang kulit hitam tetapi ketahuilah bahawa bahasa Arab mereka terlalu baik dan syair2 mereka terlalu berkualiti.Jangan memandang sesuatu pada zohirnya.Tetapi pandang lah ianya melalui apa yang tersurat.Kerana kebenaran tidak di pandang melalui orangnya..Jadi pesanan aku jangan dengar cakap orang.
    Sepertimana kata Ulama : Sekiranya kamu menaqalkan sesuatu pastikan ianya benar dan sekiranya kamu mendakwa sesuatu pastikan ianya mempunyai bukti..
    Jadi masyarakat kita hari ni terlalu banyak main naqal2 tanpa mempunyai bukti yang kukuh..
    Apa pon aku harap kan semua kenangan aku di maghribi ni tidak pupus.walaupon gambar aku dari tahun satu sampai tahun 3 hilang di sebabkan hard disk aku rosak tetapi kenangan di dalam otak aku insyaAllah tetap akan aku ingat sampai bila2..
    posted by Muhammad Iskandar Shah Bin Ab Ahmid @ 1:47 AM  
    8 Comments:
    • At August 6, 2009 at 2:44 AM, Anonymous Roshidi said…

      Iskandar, hard disk rosak? kasi kat abg kalo nak baiki dan dapat cari balik gamba2 lama. Dengan izin Allah InsyaAllah dapat balik gambar tuu. Ada caranya sebenarnya...

       
    • At August 6, 2009 at 4:00 AM, Blogger anap_ilmi said…

      HD aku..org pinjam..pastu..pulang balik..habih sumer pic ilang... lg bengang... tp xpela.. HD yg Allah bg neh lg best...xilang2 pun lagi..ahakz.. Alf Mabruk! jmpe mesia nnt..tingin nak jmep ko..haha..

       
    • At August 6, 2009 at 4:32 AM, Anonymous Haidar said…

      iskandar pegi makkah dulu kan bleh la doa2 kat ana sembuh cepat sket takut nih walupun baru simptom2 x truk sngt dr. srh kuarantin dlm rumah nih...

       
    • At August 6, 2009 at 4:55 AM, Blogger Muhammad Iskandar Shah Bin Ab Ahmid said…

      To Abang Roshidi :Yeke??wah..ada peluang nih.hehe..InsyaAllah.nnt kalau saya dapat jumpa atau klua outing leh lah tolong baiki.Terima kasih banyak2.

      To Anap:betul2 tu anap..Allah punya HD lagi up.kene virus pon tak hilang.hehe..InsyaAllah ..nt aku sampai malaysia nnt kite jumpa.InsyaAllah..

      To Haidar:Tu lah haidar.Terperanjat gak..dgr2 Insaniah kene tutup sebab H1N1..Bahaya2..Syafaqallah..InsyaAllah ana doakan kita semua selamat dari Bala Allah nih.Semoga Ummat islam malaysia terjaga dari bala nih.InsyaAllah.

       
    • At August 6, 2009 at 7:35 PM, Anonymous roshidi said…

      ok...ok... boleh jer kalo nak tlg... abg memang suka tlg orang... hehehe... free of charge... ko kasi jer HD tu nanti... abg tggl kt PJ jer...

       
    • At August 7, 2009 at 1:52 AM, Anonymous ouled kenitra said…

      selamat kembali ke tanah air. air mata saya tumpah sewaktu kapalterbang telah berlepas dan pandangan bumi maghrib semakin menjauh. dan selepas waktu itu saya masih belum lagi ada rezeki utk kembali ke sana.

      saya dah cuba call hassan tapi suara cam org lain je itupun tak jelas.

      no latip saya hilang lagi nanti tlg bagi balik.

      ni no saya kalau dah hilang 012-9324342

       
    • At August 31, 2009 at 11:27 PM, Anonymous ouled kenitra said…

      rasonyo lobai dah lamo sampai malaya, kenapo masih menyepi diri

       
    • At September 25, 2009 at 4:46 AM, Blogger ReActivate said…

      ::: Selamat Hari Raya Aidilfitri arrembawi & keluarga.. maaf zahir batin..
      ::: jangan lupa update entry di malaysia pula ye bro.. selamat pulang..

       
    Post a Comment
    << Home
     
    Tuan Rumah

    Name: Muhammad Iskandar Shah Bin Ab Ahmid
    Home: Kenitra, Morocco
    About Me: -Lahir di Hosp Tampin,menetap di Kg Bongek Tengah,Rembau Negeri Sembilan,Sekarang di Univ Ibn Tofail,Kenitra Morocco..
    See my complete profile
    Diri Ku
    Nama di beri Muhammad Iskandar Shah bin Ab Ahmid arrembawi Assyafie.Arrembawi menandakan saya dari daerah Rembau negeri sembilan dalam bahasa Arab huruf "Ya" menandakan ya nisbah yang mane menisbahkan dirinya kepada sesuatu.contohnya malizie."zie"adalah huruf Ya menandakan dia adalah dari Malaysia.ada pon Assyafie menandakan diriku ini adalah bermazhab syafie.bukan lah menandakan saya adalah seorang yang taasub mazhab.di lahirkan di Hospital besar Tampin negeri sembilan.Dan Menetap di Kg Bongek Tengah Jalan Masjid Lama Rembau Negeri sembilan .Pernah Menuntut ilmu di Tadika Kemas Kg Bongek Tengah kemudian di Sekolah Kebangsaan Undang Rembau, Dan sewaktu Tingkatan 1 merupakan perjalanan ku yang pertama dalam dunia nih.aku berkenalan dengan seorang Ustaz lepasan dari Mekkah yang Bernama Ustaz Hj Rosli Bin Saleh. Beliau merupakan Anak murid kepada Tuan Guru Haji Ali yang mana merupakan Mudir Di Pondok Siliau.Ustaz Hj Rosli menuntut di Mekah bertalaqi dengan seorang syeikh di Masjidil Haram. Dan Kemudian Di Sekolah Menengah Rendah Agama Rembau dan selepas PMR melanjutkan pelajaran ke Maahad Ahmadi Gemencheh Negeri Sembilan Darul Khusus,dan Selepas SPM aku melanjutkan pelajaran ke University Of Ibn Tofail Morocco
    Artikel
    Archives
    Tautan Sahabat
    My Family
    Tautan Akhawat
    Sahabat Lain Negara
    Photographer and My Friend
    Powered by

    BLOGGER

    © 2005 ARREMBAWI Blogger Templates by Isnaini Dot Com